Trailere parkert ved siden av hverandre.
Den raske trafikkutviklingen understreker behovet for investeringer i både veginfrastruktur og jernbaneløsninger for å møte fremtidens krav. Med felles satsinger kan Svinesund fortsatt være en motor for nasjonal handel og vekst – uten at godset blir stående fast i kilometerlange køer, mener Svinesundskomiteen.

Rekordtrafikk over Svinesund presser infrastruktur og tollsystemer

23.600 kjøretøy passerte i 2024 daglig over Svinesund, viser nye tall fra Statens vegvesen. Den voldsomme trafikkøkningen gir problemer.

I 2024 passerte det 23.600 kjøretøy per døgn, noe som er høyere enn noen gang tidligere. Tall fra Statens Vegvesen viser at trafikkvolumet ikke har vært så høyt siden den nye brua ble åpnet i 2005.

Svinesund er Nordens mest trafikkerte grenseovergang på vei.

Den kraftige trafikkøkningen – spesielt innen tungtransport, som har økt med 19 prosent på ett år – skaper utfordringer både for køsituasjonen ved tollstasjonene og for kapasiteten over bruene, skriver svenske Svinesundskommittén i en pressemelding.

2 953 tunge kjøretøy daglig

– Svinesund er navet for handelen mellom Norge og Sverige. Det er inngangs- og utgangsporten til EUs tollunion, noe som stiller ekstra krav til grenseovergangen, sier Linn Laupsa, leder for Svinesundskomiteen og varaordfører i Halden kommune.

Sverige bør starte arbeidet med å digitalisere tollklareringen siden mangelen på digitale verktøy hemmer handelen mellom landene. Digital tollklarering bør innføres på Sveriges største grenseovergang, heter det fra komiteen.

Norge er godt i gang, og det fungerer mellom Frankrike og Storbritannia, viser en rapport fra Svinesundskomiteen.

– At trafikken nå er rekordstor, viser hvor viktig denne grenseovergangen er for næringsliv, arbeidsmarked og hele regionens utvikling, sier Kent Hansson, nestleder i Svinesundskomiteen og ordfører i Strömstad kommune.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Trafikk på bru.
Ved å styre mer av den tunge godstrafikken over på jernbane kan trafikksituasjonen ved grenseovergangen bli bedre samtidig som det gjøres en innsats for miljøet. Alle vinner på å løse flaskehalsene over Svinesund – både næringsliv, pendlere og samfunnet generelt.

Veldig press på infrastruktur

Men den raske økningen i godstrafikken legger stort press på infrastrukturen og skaper flaskehalser. Dette gjelder særlig over den nye brua hvor kilometerlange køer med vogntog er mer regel enn unntak på ettermiddagene.

For å møte den stadige veksten og sikre smidige transporter over grensen, kreves det nå offensive satsinger for å flytte mer gods fra vei til jernbane.

En overføring til jernbanetransport vil ikke bare redusere presset på bruene og korte ned køene, men også bidra til reduserte utslipp og et mer bærekraftig transportsystem.

Køene over den nye brua øker belastningen på den gamle brua. En stor del av den daglige arbeidspendlingen går over den gamle brua, som nå har det høyeste trafikkvolumet siden 2006.

Statistikken viser at 37 prosent av trafikken går over den gamle steinbrua.

Våre siste saker her:

Riksteateret besøker Askim søndag med "Drømmen om en hvit jul"
Vær forsiktig med hva du ønsker deg til jul! Heidi Ruud Ellingsen, Gard B. Eidsvold,...
Finaleutstilling med en smak av jul på Tomter
15. november starter Galleri og Atelier Art To Be årets siste utstilling som...
Flinkere til å møte opp til sykehustimen
Pasientene møter oftere opp til avtalt time ved sykehusene i Helse Sør-Øst....
Bil
Nå kommer vinteren – få på vinterdekkene
Det er sendt ut gult farevarsel for snøbyger og snøfokk i fjellet i Sør-Norge...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *