Sykepleier står ved sengen til pasient i lyst rom med mange vinduer.

Mangler sykepleiere: Fire av ti opplever at pasienter dør alene

Fire av ti sykepleiere har opplevd at pasienter dør alene fordi det ikke har vært tilgjengelig personale som kunne være der. Det kommer fram i en ny undersøkelse.

– Mangel på kvalifisert helsepersonell, tidspress og manglende faglig lederskap utfordrer kvaliteten og pasientsikkerheten i den kommunale eldreomsorgen, sier leder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund til Nationen.

Sykepleierforbundet har utført en undersøkelse blant sine medlemmer som arbeider i sykehjem med heldøgns omsorg eller i hjemmesykepleien.

Undersøkelsen viser at nesten 40 prosent av sykepleierne i løpet av de siste tre årene har opplevd at pasienter har møtt døden alene fordi det ikke var tilgjengelig personale som kunne være der.

I undersøkelsen er sykepleierne også spurt om de i løpet av inneværende år har opplevd at pasienter ikke har fått nødvendig helsehjelp som følge av lav bemanning eller manglende kompetanse.

17 prosent svarer at de har opplevd dette som følge av lav bemanning, mens 19 prosent svarte at de har opplevd dette som følge av manglende kompetanse.

45 prosent svarte at de har opplevd det som følge av både lav bemanning og manglende kompetanse.

– Når over 80 prosent svarer at de i løpet av 2025 har opplevd at pasienter ikke har fått nødvendig helsehjelp på grunn av lav bemanning eller manglende kompetanse, så er det et varsku politikerne må ta inn over seg, sier Sverresdatter Larsen til Nationen.

Våre siste saker her:

Kan arbeidsgiver bestemme når du skal ta sommerferie?
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
Bil
Audi presenterer sin raskeste og kraftigste bil noensinne
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...
Bil
Denne elbilen kjørte lenger enn produsenten lovet
I verdens største elbiltest er testvinneren bilen som kjører lengst sammenlignet...
Mat
Nå kommer nypotetene – og potetbøndene jubler
Ventetiden er over. Nå er årets første nypoteter på vei ut til butikker over...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *