Hvit elektrisk bil.
Både elbiler og fossilbiler kan få starttrøbbel. Mange er ikke klar over at elbiler også har startbatteri som kan virke dårligere i kulda, tror forsikringsselskapet If.

Flatt startbatteri utgjør flertallet av elbilassistanser

Rundt én av tre veiassistanser til elbiler gjelder trøbbel med startbatteriet, ifølge forsikringsselskapet If. Dette er omtrent samme andel som for hybrider eller fossildrevne biler.

Det er særlig i de kalde månedene sjåfører av elbiler og fossilbiler trenger hjelp til å starte bilen.

Bare rundt 2-3 prosent av veiassistansene til elbiler handler om at bilen er kjørt tom for strøm og hovedbatteriet må lades, ifølge en pressemelding fra If.

– Rekkeviddeangst begynner nok å bli et tilbakelagt stadium for mange nordmenn. Rekkevidden til elbiler blir bare bedre og bedre, og mange bileiere har etterhvert opparbeidet seg mye kunnskap om lading og batterier. Som befolkning er vi i verdenstoppen i elbilerfaring, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.

Elbiler trenger også startstrøm

– Mange er nok likevel ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer, sier han.

– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager, sier Oldebråten.

Derfor er det like viktig å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet på en elbil som på en fossil bil, understreker han.

Lader fra hovedbatteriet

– Det kan være ulikheter mellom merker og modeller om hvordan elbilen lader 12 V-batteriet. Som regel skjer dette jevnlig fra hovedbatteriet, også når du ikke kjører. Likevel er det lurt å sette seg inn hvilke anbefalinger bilprodusenten har for lading og batterihelse av begge batterier, sier Oldebråten.

Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.

De første seks månedene i år ble det gjort over 132 700  redningsoppdrag dekket over forsikringen til alle typer motorkjøretøyer i Norge. Det viser bransjestatistikk fra Finans Norge. Det er en nedgang på 14,5 prosent fra samme periode i fjor.

Bilskadesjefen i If peker på at tilgangen på veihjelp er god over hele landet. Om noe skulle skje med bilen, kommer bergingsbil fra Viking eller et annet selskap som driver med veihjelp for å assistere.

Eiere av nyere biler har i de fleste tilfeller også såkalt mobilitetsgaranti fra bilimportør, som inkluderer veihjelp uten egenandel.

Våre siste saker her:

80 år i frihet - tidsvitne forteller fra krigen i Rakkestad kulturhus
Sang og musikk blir kombinert med små fortellinger fortalt av Trond Holmen og...
Riksteateret besøker Askim søndag med "Drømmen om en hvit jul"
Vær forsiktig med hva du ønsker deg til jul! Heidi Ruud Ellingsen, Gard B. Eidsvold,...
Finaleutstilling med en smak av jul på Tomter
15. november starter Galleri og Atelier Art To Be årets siste utstilling som...
Flinkere til å møte opp til sykehustimen
Pasientene møter oftere opp til avtalt time ved sykehusene i Helse Sør-Øst....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *